[:fr]Chaire Réseaux Sociaux et Objets Connectés[:en]Smart Objects and Social Networks Chair[:]

[:fr]Les nouveaux réseaux d'humains et d'objets[:en]Innovative networks of humans and objects[:]

Publications

[:fr]

2018

Articles et conférences:

Articles dans les revues sans comité de lecture:

 

2017

Articles et conférences

Articles dans les revues sans comité de lecture:

Livres publiés:

  • Balagué Christine, Zhao Zhenzhen (2017) Mobile social commerce, Apps management and e-commerce transactions in real-time, Hershey, PA : IGI Global Publisher, 2017, (Advances in e-business research (AEBR) book series), pp. 159-175, ISBN 978-1-5225-2449-6,https://www.igi-global.com/book/apps-management-commerce-transactions-real/175801
  • Zhenzhen Zhao , Christine Balagué (2017) Applications in the trends of mobile social marketing, Apps Management and E-Commerce Transactions in Real-Time, IGI Global Publisher, Hershey, PA : IGI Global Publisher, 2017, (Advances in e-business research (AEBR) book series), pp. 26-50, ISBN 978-1-5225-2449-6, https://www.igi-global.com/book/apps-management-commerce-transactions-real/175801
  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine(2017), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate? The role of creativity in the management of innovation : state of the art and future research outlook, New Jersey : World Scientific, 2017, (Series on Technology Management, 27), pp. 123-148, ISBN 978-1-78634-200-3 Edited by: Alexander Brem (University of Southern Denmark, Denmark), Rogelio Puente-Diaz (University Anáhuac, Mexico),Marine Agogué (HEC Montréal, Canada)http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/q

2016

Articles et conférences

  • Balagué Christine, Fayon David (2016):  Facebook, Twitter et les autres: comment intégrer les réseaux sociaux dans une stratégie d’entreprise, Editions Pearson, 3ème édition.
  • Balagué Christine, Benamar Lamya (2016), « Analyzing interactions and identifying social roles in a brand community on social networks », Emac, May, Oslo, Danemark

  • Elmoukhliss Mehdi, Zhao Zhenzhen, Mehdi Elmoukhliss, Renard Damien and  Balagué Christine (2016) « Crowdsourcing collective intelligence through coopetition » Collective Intelligence Conference, June, New York.

  • Benamar Lamya, Balagué Christine, Ghassany Mohamad (2016), « Analyzing interactions and identifying social roles in a brand community on social networks », Marketing Science, June, Shanghai, China

  • Zhenzhen Zhao, Mehdi Elmoukhliss, Damien Renard and Christine Balagué (2016) « Coopetition innovation contests : design and effect on user behaviors », ICTO  (Information and Communication Technologies in Organizations and Society) Conference, March, Paris. 

  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine (2016), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate? International Journal of Innovation Management, vol.20, Issue 4. http://www.worldscientific.com/toc/ijim/20/04
  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine (2016), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate?  The Role of Creativity in the Management of Innovation, State of the Art and Future Research Outlook, Series on Technology Management: Volume 27 Edited by: Alexander Brem (University of Southern Denmark, Denmark), Rogelio Puente-Diaz (University Anáhuac, Mexico),Marine Agogué (HEC Montréal, Canada)http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/q

Publications dans le contexte de la Social Networks Chair en partenariat avec  Danone, Le Groupe La Poste et PageJaunes.

2015

Articles et conférences

  • Balagué Christine (2015), What are the Social Networks Metrics impacting sales?, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.
  • Balagué Christine & Renard Damien (2015), Understanding consuming, contributing and creating behaviors on social networks with network structure, EMAC conference, Louvain, Belgium, May.
  • Hussein, D., Park, S., Han, S. & Crespi, N. (2015), « Dynamic Social Structure of Things: A Contextual Approach in CPSS, » Internet Computing, IEEE , vol.PP, no.99, pp.1,1
  • Hussein, Dina, Park Soochang & Noel Crespi (2015). « A Cognitive Context-aware Approach for Adaptive Services Provisioning in Social Internet of Things. » 2015 IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE).
  • Li Yingmin & Balagué Christine (2015), Measure Social Metrics with Sodatech: a Monitoring and Analysis Platform of Big Data, International AAAI Conference on Web and Social Media, ICWSM, Oxford, May.
  • Renard Damien, Balagué Christine & Elmoukhliss Mehdi (2015), Des structures de réseaux explicatives des comportements de consommation, de participation et de production sur les réseaux sociaux, Congrès International de l’AFM, Marrakech, Maroc, May.
  • Renard Damien, Balagué Christine & Benamar Lamya (2015), Understanding consuming, contributing and creating behaviors on social networks with network structure, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.
  • Paillasson Florian & Balagué Christine (2015), Defining the factors of viral behavior on social networks: a Facebook user study, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.

 

2014

Articles et conférences

  • Balagué Christine, Li Yingmin, De la Robertie Baptiste & Ghaghadi Aymen (2014), Social Metrics for CRM 2.0 (2014), Marketing Science Conference, Atlanta, USA.
  • Beltran Victoria, Ortiz, Antonio M., Hussein, Dina & Crespi Noël (2014), « A Semantic Service Creation Platform for Social IoT, » 2014 IEEE World Forum on Internet of Things (WF-IoT), vol., no., pp.283,286, 6-8 March 2014.
  • Haikel-Elsabeh Marie & Balagué Christine (2014), Les déterminants du bouche-à-oreille en ligne dans les communautés de marques sur Facebook, Congrès annuel de l’AFM, Montpellier, France.
  • Ortiz, A.M., Hussein, D., Park S., Han, S.N. & Crespi, N. (2014), « The Cluster Between Internet of Things and Social Networks: Review and Research Challenges, » Internet of Things Journal, IEEE , vol.1, no.3, pp.206,215, June 2014.
  • Renard Damien (2014), Identification des influenceurs dans les communautés d’intérêts, 12e séminaire Marsouin, Le Bono.
  • Renard Damien & Balagué Christine (2014), Identification of influencers: the case of cooking bloggers, 36th Marketing Science Conference, Atlanta, USA.
  • Renard Damien & Balagué Christine (2014), Who are the influential bloggers?, 43rd EMAC Conference (poster), Valencia, Spain.
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (2014), A Design Framework of Branded Mobile Applications, 16th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services, Toronto, Canada,
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (2014), The Value of Mobile Social Commerce Applications, 43rd EMAC Conference (poster), Valencia, Spain.
  • Zhao Zhenzhen, Balagué Christine (Forthcoming), Designing branded mobile apps: Fundamentals and Recommendations, Business Horizons
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (presented paper), The M-U-S-T Mix Strategy for Branded Mobile Applications, International Conference on Mobile Business, London, UK.

Ouvrages

  • Renard Damien & Darpy Denis (2014), Marketing viral ou Buzz marketing, même combat ? Le marketing viral dans la perspective du marketing interactif , in G. Nogatchewsky et V. Peret, L’état des entreprises 2014, La Découverte, Paris.

Thèses

  • Haikel-Elsabeh Marie (2014),« Les motivations à partager du contenu sur les réseaux sociaux numériques », soutenue le 28 mai 2014.

 

2013

Articles et conférences

  • Balagué Christine, Paillaisson Florian (2013): « Modelling Facebook users’activity to information diffusion in the social network », 42th Emac Conference, Juin, Isatambul.
  • Balagué Christine (2013) : le nouveau paradigme en marketing généré par les réseaux sociaux, Cahier de prospective La métamorphose numérique, Editions Uniqueness, Fondation Telecom, Institut Mines Telecom.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François (2013), Community detection and visualization in social networks: integrating structural and semantic information. Transactions on Intelligent Systems and Technology.
  • Cruz Gomez Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, (2013): « Community detection and visualization in social networks: integrating structural and semantic information ». ACM transactions on intelligent systems and technology (TIST).
  • González R., R. Cuevas, R. Motamedi, R. Rejaie, Á. Cuevas (2013), « Google+ or Google-?: Dissecting the evolution of the new OSN in its first year »World Wide Web Conference (WWW’ 13). Rio de Janeiro (Brazil).
  • González R., R. Cuevas, Á. Cuevas, C. Guerrero. (2013), « Understanding the Locality Effect in Twitter: Measurement and Analysis » Springer Personal and Ubiquitous Computing (Special Issue in Cross-Community Mining).
  • Hussein, D., Han, S.N., Xiao Han, Gyu Myoung Lee & Crespi N. (2013), « A Framework for Social Device Networking, » 2013 IEEE International Conference on Distributed Computing in Sensor Systems (DCOSS), vol., no., pp.356,360, 20-23 May 2013.
  • Licoppe Christian, Morel Julien, Rivière Carole-Anne (2013): « Mobilities, proximities and casual sexual encounters with strangers. Mobility Futures, University of Lancaster », 4-6 September, 2013
  • Renard Damien, Haikel-Elsabeh Marie, Balagué Christine (2013): « La cuisine 2.0 » Journée E-marketing, AFM.
  • Renard Damien, Balagué Christine (2013): « Branded social games: impact of player’s behaviors on brand equity”, Marketing Science Conference, Juillet, Istambul.
  • Renault Matthieu (2013). Où parle-t-on de Danette sur le Web ? : Analyse cartographique.

Thèses

  • Baudier Patricia, La gestion des réclamations via Twitter : Impact sur la satisfaction de la perception par le client du Community Manager, soutenue le 11 juillet 2013.
  • Paillasson Florian, Facteurs explicatifs des actions virales sur un réseau social en ligne : l’analyse des pratiques sur Facebook, soutenue le 11 décembre 2013 (Prix de thèse du Cercle du Marketing Direct 2014).

 

2012

Articles et conférences

  • Balagué Christine, Besson Madeleine, Paillason Florian (2012) : « Toward usages, friendships and behaviors on Facebook: an exploratory study »,French-Austrian-German Workshop on Consumer Behaviour, Nov 29th-Dec 1rst, Innsbruck, Austria
  • Balagué Christine (2012) : « Towards modeling multi Facebook users’ actions for social media marketing », Marketing Science Conference, Juin, Boston.
  • Balagué Christine (2012), Nouveaux contours de l’entreprise 2.0 : ruptures, innovations et prospective, Cahier de prospective L’entreprise ouverte : les nouveaux modes d’organisation à l’ère numérique, Editions Uniqueness, Fondation Telecom, Institut Mines Telecom.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Layout algorithm for clustered graphs to analyze community interactions in social networks. IEEE/ACM ASONAM 2012: International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, 26-29 august 2012, Istambul, Turkey, 2012, ISBN 9789769547992
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Détection et visualisation des communautés dans les réseaux sociaux augmentés. Revue d’intelligence artificielle, octobre 2012, vol. 26, n° 4, pp. 369-392.
  • Diminescu Dana , Matthieu Renault, Benjamin Loveluck (2013). Réseaux sociaux et différences culturelles. Turbulences.
  • Gonzalez R., R. Cuevas, R. Motamedi, R. Rejaie, A. Cuevas, (2013) Google+ or Google-? Dissecting the Evolution of the New OSN in its First Year, WWW, Rio, Brazil, May.
  • Laga Nassim , Emmanuel Bertin, Noel Crespi, Ivan Bedini, Benjamin Molina, Zhenzhen Zhao, A Flexible Service Selection for Executing Virtual Services. World Wide Web Journal, 2012.
  • Loveluck Benjamin (2013). Les territoires des migrants. Les Cahiers de l’Arcep. https://z.mines-telecom.fr/service/home/~/Cahiers_ARCEP_09_standardp43.pdf?auth=co&loc=fr&id=11190&part=8&view=html
  • Marchandise Sabrina (2012). Investir le web social des étudiants marocains en mobilité internationale. Une méthode imposée par le terrain. FMSH.
  • Paillasson Florian, Balagué Christine, Besson Madeleine (2012): « How “mutual friends” affect viral diffusion on Facebook? », 41th Emac Conference, Mai, Lisbonne
  • Pengyan Yao, Zheng Hu, Zhenzhen Zhao and Noel Crespi. A Study of Social Behavior in Collaborative User Generated Services. ACM Conf on Ubiquitous Information Management and Communication (ICUIMC 2012), Kuala Lumpur, Malaysia, Feb 20-22, 2012.
  • Severo Marta & Eleonora Zuolo (2012). Egyptian e-diaspora: migrant websites without a network? FMSH.
  • Tang Yang and Zhenzhen Zhao, On Semantics in Onto-DIY. Third International Workshop on Semantics and Decision Making (SeDeS ’12), Rome, Italy, Sep 10-14, 2012.
  • Zhao Zhenzhen , Noël Crespi and S. Bhattarai. The Design, Implementation and Usage Analysis of an Event-Based Consumer Mashup System. To Appear in the International Journal of Web and Grid Services (IJWGS). Volume 8, Number 2/2012, pp. 173-199, 2012.
  • Zhao Zhenzhen, Ji Liu and Noel Crespi. Dig-Event: Let’s Socialize around Events. ACM Conf on Computer Supported Cooperative Work (CSCW 2012), Seattle, Washington, Feb 11-15, 2012.
  • Zhao Zhenzhen, Xiaodi Huang and Noel Crespi, A System for Web Widget Discovery Using Semantic Distance between User Intent and Social Tags. 4th International Conference on Social Informatics (SocInfo ’12), Lausanne, Switzerland, Dec 5-7, 2012.

Thèses

  • Cruz-Gomez Juan David, Socio-semantic Networks Algorithm for a Point of View Based Visualization of On-line Communities. Th. doct. : Informatique, Institut Mines-Télécom-Télécom Bretagne-UEB, UMR CNRS 6285 – Télécom Bretagne – Université de Bretagne Occidentale – Université de Bretagne Sud, décembre 2012

 

2011

Articles et conférences

  • Balagué Christine (2011): « Comment les réseaux sociaux d’entreprise évoluent-ils et participent-ils à la renaissance numérique? », Cahier de prospective Transformation numérique et nouveaux modes de management, Fondation Telecom, mai 2011, sous la direction de Carine Dartiguepeyrou.
  • Besson Madeleine, Balagué Christine (2011), « Web surveys: enjeux du développement des études en ligne et premières recommandations », Recherches sur La Société du Numérique et ses usages, éditeur : L’Harmattan, Direction de publication : Godefroy Dang Nguyen, Priscillia Créach.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Point of view based clustering of socio-semantic networks. january 2011
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Semantic clustering of social networks using points of view. CORIA: conférence en recherche d’information et applications 2011, 16-18 march 2011, Avignon, France, 2011
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Entropy based community detection in augmented social networks. International Conference on Computational Aspects of Social Networks, Salamanca : 19-21 october 2011, Salamanca, Spain, 2011, pp. 163-168, ISBN 9781457711312

[:en]

2018

Articles and conferences:

Articles in Scientific journals

 

2017

Articles and conferences

Articles in Scientific journals

  • Balagué Christine (2017) : l’éthique, grande oubliée des algorithmes,Blog recherche Institut Mines Telecom https://imtech.wp.imt.fr/en/2017/12/19/ethics-an-overlooked-aspect-of-algorithms/

  • Balagué Christine, Zhao Zhenzhen (2017) Mobile social commerce, Apps management and e-commerce transactions in real-time, Hershey, PA : IGI Global Publisher, 2017, (Advances in e-business research (AEBR) book series), pp. 159-175, ISBN 978-1-5225-2449-6,https://www.igi-global.com/book/apps-management-commerce-transactions-real/175801
  • Zhenzhen Zhao , Christine Balagué (2017) Applications in the trends of mobile social marketing, Apps Management and E-Commerce Transactions in Real-Time, IGI Global Publisher, Hershey, PA : IGI Global Publisher, 2017, (Advances in e-business research (AEBR) book series), pp. 26-50, ISBN 978-1-5225-2449-6, https://www.igi-global.com/book/apps-management-commerce-transactions-real/175801
  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine(2017), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate? The role of creativity in the management of innovation : state of the art and future research outlook, New Jersey : World Scientific, 2017, (Series on Technology Management, 27), pp. 123-148, ISBN 978-1-78634-200-3 Edited by: Alexander Brem (University of Southern Denmark, Denmark), Rogelio Puente-Diaz (University Anáhuac, Mexico),Marine Agogué (HEC Montréal, Canada)http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/q

2016

Articles and conferences

  • Balagué Christine, Fayon David (2016):  Facebook, Twitter et les autres: comment intégrer les réseaux sociaux dans une stratégie d’entreprise, Editions Pearson, 3ème édition.
  • Balagué Christine, Benamar Lamya (2016), « Analyzing interactions and identifying social roles in a brand community on social networks », Emac, May, Oslo, Danemark

  • Elmoukhliss Mehdi, Zhao Zhenzhen, Mehdi Elmoukhliss, Renard Damien and  Balagué Christine (2016) « Crowdsourcing collective intelligence through coopetition » Collective Intelligence Conference, June, New York.

  • Benamar Lamya, Balagué Christine, Ghassany Mohamad (2016), « Analyzing interactions and identifying social roles in a brand community on social networks », Marketing Science, June, Shanghai, China

  • Zhenzhen Zhao, Mehdi Elmoukhliss, Damien Renard and Christine Balagué (2016) « Coopetition innovation contests : design and effect on user behaviors », ICTO  (Information and Communication Technologies in Organizations and Society) Conference, March, Paris. 

  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine (2016), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate? International Journal of Innovation Management, vol.20, Issue 4. http://www.worldscientific.com/toc/ijim/20/04
  • Zhao Zhenzhen, Renard Damien, Elmoukhliss Mehdi, Balagué Christine (2016), What affects creative performance in idea co-creation: competitive, cooperative or coopetitive climate?  The Role of Creativity in the Management of Innovation, State of the Art and Future Research Outlook, Series on Technology Management: Volume 27 Edited by: Alexander Brem (University of Southern Denmark, Denmark), Rogelio Puente-Diaz (University Anáhuac, Mexico),Marine Agogué (HEC Montréal, Canada)http://www.worldscientific.com/worldscibooks/10.1142/q

Publications in the context of the Social Networks Chair supported by Danone, Le Groupe La Poste and PageJaunes Groupe :2015

Articles and conferences

  • Balagué Christine (2015), What are the Social Networks Metrics impacting sales?, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.
  • Balagué Christine & Renard Damien (2015), Understanding consuming, contributing and creating behaviors on social networks with network structure, EMAC conference, Louvain, Belgium, May.
  • Hussein, D., Park, S., Han, S. & Crespi, N. (2015), « Dynamic Social Structure of Things: A Contextual Approach in CPSS, » Internet Computing, IEEE , vol.PP, no.99, pp.1,1
  • Hussein, Dina, Park Soochang & Noel Crespi (2015). « A Cognitive Context-aware Approach for Adaptive Services Provisioning in Social Internet of Things. » 2015 IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE).
  • Li Yingmin & Balagué Christine (2015), Measure Social Metrics with Sodatech: a Monitoring and Analysis Platform of Big Data, International AAAI Conference on Web and Social Media, ICWSM, Oxford, May.
  • Renard Damien, Balagué Christine & Elmoukhliss Mehdi (2015), Des structures de réseaux explicatives des comportements de consommation, de participation et de production sur les réseaux sociaux, Congrès International de l’AFM, Marrakech, Maroc, May.
  • Renard Damien, Balagué Christine & Benamar Lamya (2015), Understanding consuming, contributing and creating behaviors on social networks with network structure, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.
  • Paillasson Florian & Balagué Christine (2015), Defining the factors of viral behavior on social networks: a Facebook user study, Marketing Science Conference, Baltimore, USA, June.

 

2014

Articles and conferences

  • Balagué Christine, Li Yingmin, De la Robertie Baptiste & Ghaghadi Aymen (2014), Social Metrics for CRM 2.0 (2014), Marketing Science Conference, Atlanta, USA.
  • Beltran Victoria, Ortiz, Antonio M., Hussein, Dina & Crespi Noël (2014), « A Semantic Service Creation Platform for Social IoT, » 2014 IEEE World Forum on Internet of Things (WF-IoT), vol., no., pp.283,286, 6-8 March 2014.
  • Haikel-Elsabeh Marie & Balagué Christine (2014), Les déterminants du bouche-à-oreille en ligne dans les communautés de marques sur Facebook, Congrès annuel de l’AFM, Montpellier, France.
  • Ortiz, A.M., Hussein, D., Park S., Han, S.N. & Crespi, N. (2014), « The Cluster Between Internet of Things and Social Networks: Review and Research Challenges, » Internet of Things Journal, IEEE , vol.1, no.3, pp.206,215, June 2014.
  • Renard Damien (2014), Identification des influenceurs dans les communautés d’intérêts, 12e séminaire Marsouin, Le Bono.
  • Renard Damien & Balagué Christine (2014), Identification of influencers: the case of cooking bloggers, 36th Marketing Science Conference, Atlanta, USA.
  • Renard Damien & Balagué Christine (2014), Who are the influential bloggers?, 43rd EMAC Conference (poster), Valencia, Spain.
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (2014), A Design Framework of Branded Mobile Applications, 16th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services, Toronto, Canada,
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (2014), The Value of Mobile Social Commerce Applications, 43rd EMAC Conference (poster), Valencia, Spain.
  • Zhao Zhenzhen, Balagué Christine (Forthcoming), Designing branded mobile apps: Fundamentals and Recommendations, Business Horizons
  • Zhao Zhenzhen & Balagué Christine (presented paper), The M-U-S-T Mix Strategy for Branded Mobile Applications, International Conference on Mobile Business, London, UK.

Books

  • Renard Damien & Darpy Denis (2014), Marketing viral ou Buzz marketing, même combat ? Le marketing viral dans la perspective du marketing interactif , in G. Nogatchewsky et V. Peret, L’état des entreprises 2014, La Découverte, Paris.

Thesis

  • Haikel-Elsabeh Marie (2014),« Les motivations à partager du contenu sur les réseaux sociaux numériques », soutenue le 28 mai 2014.

 

2013

Articles and conferences

  • Balagué Christine, Paillaisson Florian (2013): « Modelling Facebook users’activity to information diffusion in the social network », 42th Emac Conference, Juin, Isatambul.
  • Balagué Christine (2013) : le nouveau paradigme en marketing généré par les réseaux sociaux, Cahier de prospective La métamorphose numérique, Editions Uniqueness, Fondation Telecom, Institut Mines Telecom.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François (2013), Community detection and visualization in social networks: integrating structural and semantic information. Transactions on Intelligent Systems and Technology.
  • Cruz Gomez Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, (2013): « Community detection and visualization in social networks: integrating structural and semantic information ». ACM transactions on intelligent systems and technology (TIST).
  • González R., R. Cuevas, R. Motamedi, R. Rejaie, Á. Cuevas (2013), « Google+ or Google-?: Dissecting the evolution of the new OSN in its first year »World Wide Web Conference (WWW’ 13). Rio de Janeiro (Brazil).
  • González R., R. Cuevas, Á. Cuevas, C. Guerrero. (2013), « Understanding the Locality Effect in Twitter: Measurement and Analysis » Springer Personal and Ubiquitous Computing (Special Issue in Cross-Community Mining).
  • Hussein, D., Han, S.N., Xiao Han, Gyu Myoung Lee & Crespi N. (2013), « A Framework for Social Device Networking, » 2013 IEEE International Conference on Distributed Computing in Sensor Systems (DCOSS), vol., no., pp.356,360, 20-23 May 2013.
  • Licoppe Christian, Morel Julien, Rivière Carole-Anne (2013): « Mobilities, proximities and casual sexual encounters with strangers. Mobility Futures, University of Lancaster », 4-6 September, 2013
  • Renard Damien, Haikel-Elsabeh Marie, Balagué Christine (2013): « La cuisine 2.0 » Journée E-marketing, AFM.
  • Renard Damien, Balagué Christine (2013): « Branded social games: impact of player’s behaviors on brand equity”, Marketing Science Conference, Juillet, Istambul.
  • Renault Matthieu (2013). Où parle-t-on de Danette sur le Web ? : Analyse cartographique.

Thesis

  • Baudier Patricia, La gestion des réclamations via Twitter : Impact sur la satisfaction de la perception par le client du Community Manager, soutenue le 11 juillet 2013.
  • Paillasson Florian, Facteurs explicatifs des actions virales sur un réseau social en ligne : l’analyse des pratiques sur Facebook, soutenue le 11 décembre 2013 (Prix de thèse du Cercle du Marketing Direct 2014).

 

2012

Articles and conferences

  • Balagué Christine, Besson Madeleine, Paillason Florian (2012) : « Toward usages, friendships and behaviors on Facebook: an exploratory study »,French-Austrian-German Workshop on Consumer Behaviour, Nov 29th-Dec 1rst, Innsbruck, Austria
  • Balagué Christine (2012) : « Towards modeling multi Facebook users’ actions for social media marketing », Marketing Science Conference, Juin, Boston.
  • Balagué Christine (2012), Nouveaux contours de l’entreprise 2.0 : ruptures, innovations et prospective, Cahier de prospective L’entreprise ouverte : les nouveaux modes d’organisation à l’ère numérique, Editions Uniqueness, Fondation Telecom, Institut Mines Telecom.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Layout algorithm for clustered graphs to analyze community interactions in social networks. IEEE/ACM ASONAM 2012: International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining, 26-29 august 2012, Istambul, Turkey, 2012, ISBN 9789769547992
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Détection et visualisation des communautés dans les réseaux sociaux augmentés. Revue d’intelligence artificielle, octobre 2012, vol. 26, n° 4, pp. 369-392.
  • Diminescu Dana , Matthieu Renault, Benjamin Loveluck (2013). Réseaux sociaux et différences culturelles. Turbulences.
  • Gonzalez R., R. Cuevas, R. Motamedi, R. Rejaie, A. Cuevas, (2013) Google+ or Google-? Dissecting the Evolution of the New OSN in its First Year, WWW, Rio, Brazil, May.
  • Laga Nassim , Emmanuel Bertin, Noel Crespi, Ivan Bedini, Benjamin Molina, Zhenzhen Zhao, A Flexible Service Selection for Executing Virtual Services. World Wide Web Journal, 2012.
  • Loveluck Benjamin (2013). Les territoires des migrants. Les Cahiers de l’Arcep. https://z.mines-telecom.fr/service/home/~/Cahiers_ARCEP_09_standardp43.pdf?auth=co&loc=fr&id=11190&part=8&view=html
  • Marchandise Sabrina (2012). Investir le web social des étudiants marocains en mobilité internationale. Une méthode imposée par le terrain. FMSH.
  • Paillasson Florian, Balagué Christine, Besson Madeleine (2012): « How “mutual friends” affect viral diffusion on Facebook? », 41th Emac Conference, Mai, Lisbonne
  • Pengyan Yao, Zheng Hu, Zhenzhen Zhao and Noel Crespi. A Study of Social Behavior in Collaborative User Generated Services. ACM Conf on Ubiquitous Information Management and Communication (ICUIMC 2012), Kuala Lumpur, Malaysia, Feb 20-22, 2012.
  • Severo Marta & Eleonora Zuolo (2012). Egyptian e-diaspora: migrant websites without a network? FMSH.
  • Tang Yang and Zhenzhen Zhao, On Semantics in Onto-DIY. Third International Workshop on Semantics and Decision Making (SeDeS ’12), Rome, Italy, Sep 10-14, 2012.
  • Zhao Zhenzhen , Noël Crespi and S. Bhattarai. The Design, Implementation and Usage Analysis of an Event-Based Consumer Mashup System. To Appear in the International Journal of Web and Grid Services (IJWGS). Volume 8, Number 2/2012, pp. 173-199, 2012.
  • Zhao Zhenzhen, Ji Liu and Noel Crespi. Dig-Event: Let’s Socialize around Events. ACM Conf on Computer Supported Cooperative Work (CSCW 2012), Seattle, Washington, Feb 11-15, 2012.
  • Zhao Zhenzhen, Xiaodi Huang and Noel Crespi, A System for Web Widget Discovery Using Semantic Distance between User Intent and Social Tags. 4th International Conference on Social Informatics (SocInfo ’12), Lausanne, Switzerland, Dec 5-7, 2012.

Thesis

  • Cruz-Gomez Juan David, Socio-semantic Networks Algorithm for a Point of View Based Visualization of On-line Communities. Th. doct. : Informatique, Institut Mines-Télécom-Télécom Bretagne-UEB, UMR CNRS 6285 – Télécom Bretagne – Université de Bretagne Occidentale – Université de Bretagne Sud, décembre 2012

 

2011

Articles and conferences

  • Balagué Christine (2011): « Comment les réseaux sociaux d’entreprise évoluent-ils et participent-ils à la renaissance numérique? », Cahier de prospective Transformation numérique et nouveaux modes de management, Fondation Telecom, mai 2011, sous la direction de Carine Dartiguepeyrou.
  • Besson Madeleine, Balagué Christine (2011), « Web surveys: enjeux du développement des études en ligne et premières recommandations », Recherches sur La Société du Numérique et ses usages, éditeur : L’Harmattan, Direction de publication : Godefroy Dang Nguyen, Priscillia Créach.
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Point of view based clustering of socio-semantic networks. january 2011
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Semantic clustering of social networks using points of view. CORIA: conférence en recherche d’information et applications 2011, 16-18 march 2011, Avignon, France, 2011
  • Cruz Juan David, Bothorel Cécile, Poulet François, Entropy based community detection in augmented social networks. International Conference on Computational Aspects of Social Networks, Salamanca : 19-21 october 2011, Salamanca, Spain, 2011, pp. 163-168, ISBN 9781457711312

[:]